Meer weten?

Bent u op zoek naar meer informatie over de energiemarkt en haar ontwikkelingen? Bekijk dan ook eens onze begrippenlijst of lees ons blog.

Blog

Meest gestelde vragen

Meest gestelde vragen n.a.v. berichtgeving 19-8-2022 voorschotverhoging per september

Mijn maandtermijn is aangepast per september 2022, waarom?

U heeft een variabel contract waarbij het maandelijkse voorschotbedrag in het verleden is vastgelegd op een lager prijsniveau dan waar de marktprijzen nu op staan. Op dit moment zijn de prijzen voor elektra en gas flink gestegen. Om de kans op een (te) grote naheffing bij de jaarafrekening te verkleinen, verhogen wij per direct het maandelijks voorschot bedrag naar het actuele prijsniveau. Dan is uw maandtermijn in lijn gebracht met uw meest recente standaard jaarverbruik, de verlaagde btw van 9% en actuele tarieven.

Ik heb mijn maandbedrag in het verleden vastgezet, maar er is wel een nieuw voorschotbedrag gecommuniceerd?

Wij hebben besloten om de maandtermijnen van klanten die in het verleden al een aanpassing hebben gedaan nog niet te wijzigen, omdat er sprake kan zijn van een bijzondere situatie. In september zullen wij nader beoordelen of aanpassing alsnog nodig is.

Ik word afgerekend op daadwerkelijk verbruik, maar er is wel een nieuw voorschotbedrag gecommuniceerd?

Als u op daadwerkelijk verbruik wordt afgerekend geldt voor u het nieuwe voorschotbedrag niet want u wordt op het daadwerkelijke verbruik afgerekend.

Mijn hoeveelheid teruglevering is groter dan de levering voor elektriciteit krijg ik nu geld terug?

In de berichtgeving is voor teruglevering een minbedrag gecommuniceerd dit is niet juist, het minimale bedrag voor elektriciteit is €20 per maand.

Mijn verbruik is laag, ik wil graag een lager voorschot?

Ook al is uw verbruik laag, de prijzen zijn de afgelopen maanden exorbitant gestegen. Uw voorschot was vastgesteld op een eerder prijsniveau maal het destijds bekend jaarverbruik. Met een laag verbruik zal de naheffing niet zo groot zijn maar er is wel kans op een naheffing ondanks het lage verbruik.

Ik heb de email van 14 juli niet ontvangen

Dat is vervelend, we doen er alles aan om onze klanten tijdig te informeren. Mocht u de email niet hebben ontvangen, klik dan hier om de inhoud alsnog te lezen.


Over VanHelder

Heeft VanHelder® een eigen vergunning?

Jazeker. VanHelder® heeft een wettelijke Leveranciersvergunning voor het leveren aan klein- en grootverbruikers voor zowel gas als elektriciteit. Wij zijn dus als zelfstandige leverancier actief op de energiemarkt. Wij zijn dus zelfstandig actief op de energiemarkt zonder tussenkomt van derden.

Kan VanHelder® ook aan klein- en grootverbruikers leveren?

Ja, wij leveren aan alle zakelijke klanten zowel aan groot- als kleinverbruikers.

Waarom VanHelder®?

VanHelder® is opgezet door drie ervaren ondernemers met veel kennis van de zakelijke energiemarkt. Wij richten ons enkel op de zakelijke markt. Wij maken de zakelijke markt toegankelijk en betaalbaar. Wij gebruiken eenvoudige contracten, bieden scherpe tarieven en zijn altijd bereikbaar. Wij zijn zelf ondernemers en spreken daarom dezelfde taal van onze zakelijke klanten. Kortom eenvoud, voordeel en gericht op de zakelijke klant.

Waar komt de energie van VanHelder® vandaan?

Op dit moment koopt VanHelder® haar stroom in op een duurzame manier, via het ‘vergroenen’ van reguliere/grijze stroom. Wij vergroenen onze stroom via certificaten. VanHelder® koopt certificaten in met als oorsprong elektriciteit die is opgewekt door middel van Scandinavische waterkracht.

Klopt het dat VanHelder® altijd bereikbaar is?

Ja, wij werken niet met openingstijden. Wij zijn van mening dat wij altijd bereikbaar moeten zijn als u een vraag heeft. Bel ons gerust of stel uw vraag via e-mail.

Facturatie

Klopt het dat VanHelder® de factuur en contract via de e-mail opstuurt?

Ja dat klopt. Wij kiezen voor een snelle, directe en eenvoudige manier van communiceren met onze klanten. Als u uw factuur per post wenst te ontvangen, kan dit uiteraard ook.

Wanneer ontvang ik mijn jaarfactuur?

Na 12 maanden levering maken wij uw jaarfactuur op. Deze nota wordt apart aan u opgestuurd.

Hoe ontvang ik mijn factuur?

Uw facturen sturen wij maandelijks via de e-mail. Eenvoudig, duurzaam en helder voor uw administratie. Wilt u deze per post ontvangen, dan kan dit uiteraard ook.

Tarieven

Wat gaat mijn bedrijf betalen?

Uw maandbedrag is afhankelijk van uw verbruik. Wij baseren uw verbruik op uw geschatte (of laatst bekende) verbruik. Dit bedrag is in zowel de voorbeeldberekening als de aanmelding zichtbaar. Dit is ook het bedrag dat u maandelijks op uw factuur terug zult vinden.

Waar kan ik de tarieven vinden?

Een overzicht van onze tarieven kunt u vinden op ons tariefblad. U kunt ook eenvoudig een voorbeeldberekening (met link naar voorbeeldberekening) maken voor uw bedrijfssituatie. Wij maken dan een berekening op basis van uw daadwerkelijk verbruik.

Technische vragen

Wat is het verschil tussen een enkel- en dubbeltarief?

Als u een dubbeltariefmeter hebt, betaalt u in de nacht en in de weekenden minder voor uw elektriciteit. Het tarief per kWh is dan verdeeld in een hoog en een laag tarief. Op werkdagen tussen 07:00 uur in de ochtend en 23:00 uur in de avond betaalt u het hogere tarief. Het lage tarief geldt op werkdagen van 23:00 tot 07:00 uur en tevens in het weekend en op nationale feestdagen. In sommige regio’s kan de grens van 23:00 u anders zijn, namelijk 21:00 u. De regionale netbeheerder bepaalt de tijdstippen van hoog- en laagtarief.

Waar kan ik een storing melden?

Voor storingen belt u met het nationale storingsnummer voor Elektriciteit en Gas: 0800 9009.

Wat wordt bedoeld met gas regio?

De leveringsprijs voor gas is afhankelijk van de regio waarin uw bedrijf zich bevindt. Per regio wordt een toeslag berekend op de prijs per m³. Deze toeslag is afhankelijk van de afstand tussen uw leveringslocatie en Slochteren (Groningen) waar de daadwerkelijke gaswinning plaatsvindt. Ons leveringstarief is inclusief uw regio-opslag.

Wat wordt er met het vastrecht bedoeld?

Het vastrecht is een vast bedrag per maand dat wij in rekening brengen. Met deze vaste opbrengsten dekken wij een deel van het inkoop risico voor VanHelder®, voor het geval dat er geen verbruik is en wij wel kosten moeten maken.

Kan mijn bedrijf ook energie terugleveren?

Ja dat kan. Wij salderen tot 100% van het volume. Neemt u hierover contact met ons op via 020 205 0485

Vragen over levering

Vanaf wanneer start VanHelder® met levering?

Wij controleren eerst de looptijd van uw huidige contract (bij uw huidige leverancier). Als u vrij bent om direct over te stappen, dan zetten wij deze overstap (zogenaamde switch) direct in gang (tijdsindicatie binnen 24 uur). Loopt uw contract binnen twee maanden af, dan starten wij met leveren na afloop van uw huidige contract. Loopt uw contract nog langer dan twee maanden, dan starten wij direct (verwachting binnen 24 uur) met leveren.

Hoe verloopt de overstap naar VanHelder® ?

Uw overstap is heel eenvoudig. VanHelder® controleert allereerst uw bedrijfsgegevens. Als alles in orde is ontvangt u uw contract via de e-mail. De overstap is dus eenvoudig en snel en is doorgaans binnen 24 uur gerealiseerd.

Vragen en klachten

Hoe kan ik een vraag stellen aan VanHelder®?

Als u een vraag heeft over onze dienstverlening of over onze producten, dan kunt u ons eenvoudig bellen via 020 205 0485, wij zijn altijd bereikbaar. U kunt ook een e-mail sturen naar vraag@vanhelder.nl, wij staan u graag te woord.

Waar kan ik een klacht indienen?

Indien u een klacht heeft kunt u deze indienen via klacht@vanhelder.nl. Wij zullen uw klacht direct behandelen. Natuurlijk kunt u ook bellen, zo kunnen we u persoonlijk te woord staan en uw klacht direct behandelen.

Over de overname van Anode

Ik heb geen welkomstemail ontvangen, hoe kan dat?

Wanneer u klant geworden bent bij VanHelder ontvangt u van ons altijd een welkomstbrief. Wanneer u onlangs klant bent geworden, dan heeft u deze email ontvangen op 13 december rond 20:00 's avonds. Mocht u deze brief om wat voor reden dan ook niet hebben ontvangen, klik dan hier om de brief alsnog te lezen.

Ik heb geen tariefcommunicatie ontvangen, hoe kan dat?

Zoals beloofd hebben wij alle nieuwe klanten zo snel mogelijk laten weten wat de tarieven zijn voor de leveringsperiode van 13 december 2021 t/m 31 januari 2022. Deze tarieven zijn verstuurd op 20 december rond 20:00 's avonds. Mocht u deze brief om wat voor reden dan ook niet hebben ontvangen, klik dan hier om de brief alsnog te lezen.

Mag VanHelder automatisch incasseren?

Voor meer informatie klik hier.

Wat is de berichtgeving vanuit de ACM?

https://www.consuwijzer.nl/vragen-vergunning-energieleverancier-ingetrokken#anode_energie

Verdere vragen over het faillissement van Anode?

Voor alle overige vragen over het faillissement van Anode, lees dan hier verder op de hiervoor ingerichte pagina.

Neem gerust contact met ons op.

We staan 24 uur per dag, 7 dagen in de week voor u klaar.