Van harte welkom bij VanHelder!

Welkom bij VanHelder, wij hebben de klanten van Anode Energie overgenomen waar u klant was. Hoewel u niet zelf voor deze overstap heeft gekozen, zijn we blij met u als klant. Wij kunnen ons voorstellen dat u veel vragen heeft.

Wij zijn een zakelijke en particuliere energieleverancier met veel kennis van zaken. Onze service gaat ver, heel ver. Bij ons geen kil callcenter, maar altijd direct contact met jouw persoonlijke energievakman. Had je nog niet eerder van VanHelder gehoord? Dat kan. Wij bestaan al bijna 10 jaar en beschikken over jarenlange ervaring en kennis van de energiemarkt.


Wat gaat er nu gebeuren en wat zijn de gevolgen voor mij?

VanHelder is mijn nieuwe leverancier wat nu?

VanHelder zal de energielevering per 13-12-2021 overnemen van Anode energie. Wij zullen u zo snel mogelijk informeren over de voorwaarden en prijzen. Maar de levering van energie is i.i.g. zeker gesteld en u komt niet zonder elektriciteit of gas te zitten.

Waarom moet ik naar VanHelder?

Op 3 december 2021 heeft energiebedrijf Anode Energie bij de rechtbank van Rotterdam faillissement aangevraagd en heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verzocht haar leveringsvergunning in te trekken. Omdat Anode Energie wegens een gebrek aan middelen niet langer in staat is om op een betrouwbare manier gas en elektriciteit te leveren aan haar klanten heeft de ACM de leveringsvergunning voor Anode Energie ingetrokken. VanHelder heeft besloten de klanten van Anode Energie over te nemen zodat deze niet verdeeld worden over verschillende leveranciers.

Neemt VanHelder mijn huidige tarieven en voorwaarden over?

Nee, door het faillissement van Anode Energie is uw contract bij Anode Energie beëindigd wij kunnen deze niet overnemen. VanHelder zal nieuwe tarieven en voorwaarden aan u aanbieden. Deze ontvangt u zo snel mogelijk.

Ik heb me net aangemeld bij Anode Energie wat nu?

Omdat de leveringsvergunning van Anode is ingetrokken, zullen zij niet starten met leveren. Uiteraard doen we je graag een aanbod bij VanHelder. U kunt ons bereiken via vraag@vanhelder.nl.

Moet ik bij VanHelder blijven?

De eerste 30 dagen, tot en met 11 januari 2022, moet je bij VanHelder blijven. Daarna kunt u zelf besluiten of u bij ons blijft of alsnog overstapt naar een andere leverancier. Dat betekent dat u per 11 januari 2022 vrij bent om voor een andere energieleverancier te kiezen, maar we hopen uiteraard dat het aanbod dat we u doen interessant is zodat u bij ons blijft!

Moet ik mijn meterstanden doorgeven en aan wie?

VanHelder zal om meterstanden gaan vragen, met deze stand zal de curator uw eindnota gaan opmaken. Geef deze dus door voor een goede afhandeling. De startstanden bij VanHelder zullen tevens de eindstanden zijn bij Anode Energie, wij hebben deze dus ook nodig. Heeft u een slimme meter? En heeft u de netbeheerder toestemming gegeven om uw meterstanden uit te lezen? Dan hoeft u niets te doen. Zie ook https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/ik-heb-een-probleem/energiebedrijf-failliet

Wat gaat er nu gebeuren?

U ontvangt binnen 7 dagen van ons een e-mail met uw nieuwe tarieven en bijbehorende voorwaarden voor deze eerste maand. Op dit moment is de markt erg overspannen en zijn we bezig om zo goed mogelijk voor u in te kopen. Binnen 3 weken ontvangt u van ons een aanbieding voor een overeenkomst voor langere termijn.

Kan ik nu meteen voor een andere energieleverancier kiezen?

Concreet betekent dit dat na 11 januari 2022 vrij bent om voor een andere energieleverancier te kiezen, maar we hopen uiteraard dat u ons aanbod interessant vindt en u bij ons blijft!


Financiële vragen

Ik heb geld tegoed van Anode Energie krijg ik dat nog?

Heeft u een waarborgsom betaald of blijkt uit de eindafrekening dat u te veel in voorschotten heeft betaald, dan krijgt u idd geld terug van Anode Energie. De curator van Anode Energie zal kijken of alle schulden aan klanten betaald kunnen worden. Heeft u vragen over uw vordering op Anode Energie, dan kunt u contact met de curator opnemen (https://www.dvdw.nl/nl/actueel/faillissement-anode-energie/). Dan kunt u doen door een e-mail te sturen naar klantenservice@anode.nl.

Zie ook https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/ik-heb-een-probleem/energiebedrijf-failliet

Ik heb net nog geld betaald aan mijn energieleverancier wat moet ik doen?

Hier zijn wettelijke regels voor, ga naar https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/ik-heb-een-probleem/energiebedrijf-failliet voor meer informatie.

Wanneer krijg ik de eindnota van Anode?

U krijgt binnen 42 dagen na de overstap naar VanHelder van Anode Energie een eindafrekening. Anode Energie zal er samen met de curator voor zorgen dat u deze krijgt. Heeft u hier eventueel vragen over dan kunt een e-mail sturen aan klantenservice@anode.nl.

Wat gebeurt er met de teveel betaalde termijnbedragen?

Of en zo ja wanneer krijgt u uw teveel betaalde termijnbedragen terug? Dit is pas duidelijk wanneer de curator heeft vastgesteld hoeveel geld er is, wie er allemaal recht hebben op geld en wie volgens de wet in welke volgorde geld dienen te ontvangen. Hou de website van Anode Energie hiervoor in de gaten: https://anode.nl/nieuws/FAQ


Overige vragen

Mocht u een vraag of klacht hebben die niet in deze mail worden benoemd, dan kunt u een e-mail sturen naar vraag@vanhelder.nl.