Slimme ondernemers laden slim en simpel

VanHelder® gelooft in een CO2-neutraal energiesysteem. Ben je een ondernemer die duurzaamheid belangrijk vindt en tegelijkertijd toekomstgericht kijkt? Verduurzaam dan ook verder op het gebied van mobiliteit. VanHelder® denkt hierbij graag met je mee. Zo hebben wij een simpele en eenvoudige oplossing voor laadinfrastructuur voor op de zaak (of thuis).

VanHelder® neemt het werk uit handen

  1. Koop een laadpaal bij VanHelder® en wij regelen de installatie.
  2. Neem de elektra af bij VanHelder® en betaal een scherp variabel of vast tarief. Dit kan vervolgens ook doorberekend worden aan uw werknemers of naar klanten.
  3. Onze partner Blue Current voert de monitoring en afhandeling van transacties uit.
  4. Je bespaart tijd en kan je daarom meer focussen op het ondernemen.

Meer weten?

Vul hier je contactgegevens in voor een offerte of bel ons direct op 020-2050485. Je kan ook meer lezen over laadpalen op ons blog.

Elektrisch rijden

Begin 2024 telde Nederland meer dan 1,3 miljoen elektrische en hybride voertuigen, wat neerkomt op bijna 14% van het totale wagenpark. Hiervan waren er 462.307 volledig elektrische auto's, een stijging van 36% ten opzichte van het voorgaande jaar, en 848.972 hybride auto's, een toename van 31%.

De verwachting is dat het aantal elektrische voertuigen de komende jaren blijft groeien, met een prognose van 1,8 miljoen elektrische auto's in 2025. Vanaf 2030 mogen er in Nederland alleen nog maar 100% elektrische auto's worden verkocht, in lijn met de overheidsdoelstellingen om milieuvriendelijker rijden te stimuleren.

Om aan de groeiende vraag naar laadmogelijkheden te voldoen, is de laadinfrastructuur in Nederland aanzienlijk uitgebreid. Vanaf 1 januari 2025 geldt er een nieuwe verplichting voor bestaande utiliteitsgebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen om minimaal één laadpunt voor elektrische voertuigen te hebben. Voor nieuwe en ingrijpend gerenoveerde utiliteitsgebouwen met meer dan 10 parkeerplaatsen geldt sinds 10 maart 2020 al de verplichting om minimaal één laadpunt te installeren en leidinginfrastructuur aan te leggen voor 20% van de parkeerplaatsen.

Bedrijven kunnen niet langer om elektrische voertuigen heen en zullen moeten overwegen hoe ze hun wagenparken elektrisch kunnen maken. Dit omvat het zoeken naar totaaloplossingen op het gebied van e-mobiliteit, zoals laadpalen op de zaak en thuis, slimme laadoplossingen en energiemanagement. Daarnaast stimuleren de nieuwe regels de integratie van laadpalen met duurzame energiebronnen, zoals zonne- en windenergie, om het opladen van elektrische voertuigen nog milieuvriendelijker te maken.

Hoe snel kan ik laden?

De laadsnelheid is van drie dingen afhankelijk:

  • Wat de auto aankan (afhankelijk van de lader);
  • Het laadpunt; en
  • De installatie, wat kan er maximaal en wat is er beschikbaar.

Er zijn vier verschillende laadeenheden:

  • 1 fase 16A = 3,7 kW 13 km/h
  • 1 fase 32A = 7,4 kW 26 km/h
  • 3 fase 16A = 11 kW 50 km/h
  • 3 fase 24A = 16,5 kW 83 km/h

Let op dat de daadwerkelijke laadsnelheid kan variëren op basis van de specifieke auto, het laadpunt en de elektrische installatie. Daarnaast kunnen factoren zoals de staat van de accu en omgevingsomstandigheden invloed hebben op de laadtijd.

Slim laden (Smart charging)

Het voorkomen van overbelasting tijdens het laden is erg belangrijk, een slimme laadoplossing is daarom van belang. Dit voorkomt dat een energieaansluiting vergroot moet worden en dat zorgt voor een kostenbesparing.

Basic smart charging (Load balancing)

De maximale stroomcapaciteit kan realtime worden verdeeld over meerdere laadpunten. Dit kan standaard zonder extra hardware of kosten. Voorbeeld: er is maximaal 32A beschikbaar voor 2 laadpunten. Als er één auto aan het laden is kan deze het volledige vermogen krijgen. Als er een tweede auto bijkomt, dan wordt het vermogen verdeeld.

Dynamic smart charging

Indien er snel geladen moet worden, wil je overbelasting van de aansluiting voorkomen. Dat kan met onze intelligente module ‘dynamic smart charging’. De voordelen? Optimaal laden zonder de netwerkaansluiting te verzwaren. De beschikbare stroomcapaciteit wordt real-time optimaal verdeeld over het pand en het laadpunt en voorkomt overbelasting van de aansluiting. Hoe werkt dat?

Dynamic Smart Charging zorgt ervoor dat het laden van elektrische voertuigen afgestemd wordt op het beschikbare stroomverbruik in een gebouw. Het systeem meet continu hoeveel stroom andere apparaten gebruiken en verdeelt de resterende capaciteit automatisch naar het laadpunt. Bij piekverbruik verlaagt het tijdelijk de laadsnelheid om overbelasting te voorkomen. Wanneer er minder stroom nodig is in het gebouw, verhoogt het systeem het laadvermogen weer. Dit voorkomt dure aanpassingen aan de stroomaansluiting en zorgt voor veilig en efficiënt laden zonder het netwerk te overbelasten.

Zelf uw energiebron kiezen?

In de webshop van VanHelder® kunt u zelf Garanties van Oorsprong (GVO’s) kopen. U bepaalt zelf de herkomst van de energie.

Vergroen uw stroom

Neem gerust contact met ons op.

We staan 24 uur per dag, 7 dagen in de week voor u klaar.